Het jaar 2011 is bijna voorbij. Dit jaar was er het 56e Eurovisie Songfestvial in het Duitse Düsseldorf. Voor het eerst komt het Eurovisie Songfestival aan in een verenigd Duitsland. Sinds enkele jaren gebruikt elk festival een slogan. Dit jaar was het ‘Feel Your Heart Beat!’ of vrij vertaald voel het ritme van je hart. Er waren dus 43 deelnemers dit jaar. Dat evenaart het record van 2008. De voorbije twee dagen en vandaag blikken we terug op de eerste halve finale, tweede halve finale en uiteraard de finale.
Op zaterdag 14 mei 2011 werd de winnaar van het 56e Eurovisie Song Festival gekozen. Zou het een voorspelbare uitslag worden of zou het toch een verrassing zijn? Eerst overlopen we de landen die in de finale stonden. (in volgorde van optreden)

01. Finland: Paradise Oskar – Da Da Dam
02. Bosnië & Herzegovina: Dino Merlin – Love in rewind
03. Denemarken: A friend in London – New Tomorrow
04. Litouwen: Evelina Sašenko – C’est Ma Vie
05. Hongarije: Kati Wolf – What About My Dreams?
06. Ierland: Jedward – Lipstick
07. Zweden: Eric Saade – Popular
08. Estland: Getter Jaani – Rockefeller street
09. Griekenland: Loukas Giorkas Feat. Stereo Mike – Watch my dance
10. Rusland: Alexey Vorobyov – Get You
11. Frankrijk: Amaury Vassili – Sognu
12. Italië: Raphael Gualazzi – Madness of Love
13. Zwitserland: Anna Rossinelli – In Love for a While
14. Verenigd Koninkrijk: Blue – I Can
15. Moldavië: Zdob si Zdub – So lucky
16. Duitsland: Lena – Taken by a stranger
17. Roemenië: Hotel FM – Change
18. Oostenrijk: Nadine Beiler – The Secret Is Love
19. Azerbeidzjan: Ell & Nikki – Running Scared
20. Slovenië: Maja Keuc – No One
21. IJsland: Sjonni’s Friends – Coming Home
22. Spanje: Lucía Pérez – Que me quiten lo bailao
23. Oekraïne: Mika Newton – Angel
24. Servië: Nina – Čaroban
25. Georgië: Eldrine – One More Day

Oostenrijk stond voor het eerst sinds de invoering van de halve finales in de finale en Italië was er ook weer, na een afwezigheid van 13 jaar. We bespreken de ‘Big Five’. U weet wel, die landen die altijd in de finale staan omdat ze wat meer betalen.

Italië was dit jaar dus terug en dit na een afwezigheid van dertien jaar.  Het land heeft alleszins zijn aantrede niet gemist. ‘Madness Of Love’ van Raphael Gualazzi haalde een tweede plaats met 189 punten. Ook in Bakoe is Italië erbij.

De mogelijke winnaar volgens velen kwam uit Frankrijk. Amaury Vassili met ‘Sognu’ zou voor een lange tijd Frankrijk terug in de hoogste top brengen van het festival. Op het belangrijkste moment voor hem die avond, zijn optreden liet jammerlijk genoeg de technologie hem in de steek en kwam het er niet zo zuiverder uit dan tijdens de repetitie. Frankrijk behaalde een vijftiende plaats en 82 punten.

Na Dana International (Israël) kwam er nog een oude winnares terug naar het festival, maar die stond wel in de finale. Lena die vorig jaar voor Duitsland won kwam haar titel verdedigen. Dit jaar geen popdeuntje maar een alternatief nummer die Lena zeker kon dragen. ‘Taken by a stranger’ werd tiende met 107 punten. Spanje zit al een tijdje in een negatieve spiraal op het Eurovisie Songfestival. Ook dit jaar hebben ze deze spiraal niet kunnen verbreken. Maar met het toch wel zomerse deuntje kon Lucía Pérez met haar ‘Que Me Quiten Lo Bailao’ niet verder dan een 23e plaats. Ze haalde 50 punten binnen.

Blue die enkele hits in de vervlogen tijden hadden gescoord wouden hun comeback maken op het Eurovisie song festival voor het land Verenigd Koninkrijk. Ze begonnen goed aan de puntentelling maar de punten daalden op het einde van de rit. Ze konden een elfde plaats binnenhalen en 100 punten. Laat ons stellen dat een volledige comeback niet is gelukt.

Tijdens de puntentelling leek het bij de eerste tien landen dat het een strijd ging worden tussen Azerbeidzjan, Zweden, Oekraïne, Griekenland en het Verenigd Koninkrijk. Toen het tiende land stemde had Italië nog maar 11 punten en stond het slechts 21e. In het midden kreeg het land een enorme puntenboost, kregen Griekenland en het Verenigd Koninkrijk weinig punten meer en kreeg Azerbeidzjan meer en meer punten voor zich. Deze laatste won uiteindelijk de wedstrijd.

Ell en Nikki kregen voor ‘Running Scared’ 221 punten. Italië haalde een puike tweede plaats én 189 punten en de Zweedse Eric Saade haalde met 185 punten een derde plaats binnen. Oekraïne en Denemarken vervoledigden de top vijf. Dit was de volledige uitslag;

01. Azerbeidzjan: Ell/Nikki – Running Scared (221)
02. Italië: Raphael Gualazzi – Madness of Love (189)
03. Zweden: Eric Saade – Popular (185)
04. Oekraïne: Mika Newton – Angel (159)
05. Denemarken: A Friend In London – New Tomorrow (134)
06. Bosnië & Herzegovina: Dino Merlin – Love in Rewind (125)
07. Griekenland: Loukas Giorkas feat. Stereo Mike – Watch My Dance (120)
08. Ierland: Jedward – Lipstick (119)
09. Georgië: Eldrine – One More Day (110)
10. Duitsland: Lena – Taken By A Stranger (107)
11. Verenigd Koninkrijk: Blue – I Can (100)
12. Moldavië: Zdob şi Zdub – So Lucky (97)
13. Slovenië: Maja Keuc – No One (96)
14. Servië: Nina – Čaroban (85)
15. Frankrijk: Amaury Vassili – Sognu (82)
16. Rusland: Alexey Vorobyov – Get You (77)
17. Roemenië: Hotel FM – Change (77)
18. Oostenrijk: Nadine Beiler – The Secret is Love (64)
19. Litouwen: Evelina Sašenko – C’est Ma Vie (63)
20. IJsland: Sjonni’s Friends – Coming Home (61)
21. Finland: Paradise Oskar – Da Da Dam (57)
22. Hongarije: Kati Wolf – What About My Dreams? (53)
23. Spanje: Lucía Pérez – Que me quiten lo bailao (50)
24. Estland: Getter Jaani – Rockefeller Street (44)
25. Zwitserland: Anna Rossinelli – In Love for a While (19)

Morgen blikken we voor de laatste keer terug; nu op het Junior Eurovisie Songfestival 2011.