Voor het derde jaar op rij gaat Oekraïne via een nationale selectie op zoek naar de kandidaat voor het Eurovisie Songfestival. Net zoals in 2016 en 2017 zal die worden georganiseerd door een commerciële zender.

Sinds afgelopen weekend loopt er op de Oekraïense televisiezenders van STB en UA:PBC een promotieclipje voor Vibdir 2018, de nationale voorronde, waar kandidaten zich telefonisch kunnen laten inlichten en inschrijven. Sinds 2016 mag de commerciële omroep STB die organiseren in opdracht van de staatstelevisie. STB neemt dan ook alle kosten over omwille van de financiële toestand bij UA:PBC. In 2016 won Jamala de controversiële finale met “1944” en kon vervolgens ook winnen in Stockholm.

STB wou trouwens ook mee inspringen voor de organisatie afgelopen mei in Kiev, maar dat mocht uitdrukkelijk niet van de EBU. De zender nam wel enkele nationale activiteiten over zoals promotieprogramma’s en was ook een “national media partner” voor het festival zelf. Nu treden ze dus terug op de voorgrond als organisator van de nationale selectie. Wanneer de inschrijvingen afsluiten is nog niet gekend. Binnenkort kan er ook online worden ingeschreven.

Oekraïne zelf deed het in eigen huis niet echt schitterend. Met een totaal van 36 punten eindigde O’Torvald met “Time” op een 24ste positie in de finale.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Category

Lissabon 2018

Tags