We zitten in de laatste week van 2017. Tijd om terug te blikken op het (bijna) afgelopen jaar. Vandaag keren we terug naar zondag 26 november voor het Junior Eurovisiesongfestival 2017 in Tbilisi.

Op zondag 26 november werd het Junior Eurovisiesongfestival 2017 georganiseerd. Voor het eerst trok de karavaan richting Georgië. Het land had een jaar eerder de competitie gewonnen in Malta en kreeg de eer om het festival in 2017 te organiseren. Na lang beraad nam GPB de uitdaging aan en bracht het ruim twee uur televisie voor enkele miljoenen kijkers.

Startvolgorde Junior Eurovisiesongfestival 2017
01. Cyprus: Nicole Nicolaou – I Wanna Be A Star
02. Polen: Alicja Rega – Mój Dom
03. Nederland: Fource – Love Me
04. Armenië: Misha – Boomerang
05. Wit-Rusland: Helena Meraai – I Am The One
06. Portugal: Mariana Venâncio – Youtuber
07. Ierland: Muireann McDonnell – Suile Glasa
08. Macedonië: Mina Blažev – Dancing Through Life
09. Georgië: Grigol Kipshidze – Voice Of The Heart
10. Albanië: Ana Kodra – Don’t Touch My Tree (Mos Ma Prekni Pemen)
11. Oekraïne: Anastasiya Baginska – Don’t Stop
12. Malta: Gianluca Cilia – Dawra Tond
13. Rusland: Polina Bogusevich – Wings
14. Servië: Irina Brodić & Jana Paunović – Ceo svet je naš
15. Australië: Isabella Clarke – Speak Up
16. Italië: Maria Iside Fiore – Scelgo (My Choice)

Nadat alle acts hadden opgetreden kon er gestemd worden. Althans, dat was de bedoeling. Er was dit jaar een nieuw systeem uitgedacht waardoor iedereen online kon stemmen. De voting verliep in twee delen: een deel voor de show en een deel tijdens de show. Voor de show ging alles gesmeerd, maar tijdens de liveshow sputterde de online motor: de voting lag meteen plat en de website van het festival ging zelfs enkele uren offline. De EBU legde de schuld bij het ‘succes’ van het format. De andere helft kwam van een jury.

De vakjury’s (drie volwassenen en twee kinderen per deelnemend land) zette gastland Georgië met stip op één. Rusland en Australië vormden de rest van de top 3 op dat moment. Nederland, dat nog trouw meedoet aan het festival, stond toen in de tweede kolom van het scorebord op de negende plaats. Georgië rook een vierde overwinning en de arena (inclusief jonge presentatrice) ging wild.

De ‘succesvolle’ online voting gooide alles op. Georgië werd pas twaalfde bij de kijkers, maar bleef nog wel een tijdje op kop staan. Ook Rusland scoorde niet een topscore en eindigde zesde bij de kijkers. Polina Bogusevich, die uitkwam voor de Russen, nam toch de leiding over met drie punten voorsprong. Op het einde had Nederland nog geen punten gekregen. De jongens van Fource hadden ruim de online voting gewonnen en schoten nog naar een vierde plaats.

Rusland won voor de tweede keer het Junior Eurovisiesongfestival. Elf jaar geleden deden de Tolmachevy zusjes dat ook in Boekarest. Het festival zal in 2018 overigens niet in Rusland worden gehouden gehouden, maar wel in Wit-Rusland. Dat land won de organisatie na een wijziging in het reglement dat het winnende land niet de eerste keus geeft.

En België?
Sinds 2013 stuurt België geen kandidaat naar het Junior Eurovisiesongfestival. Daarvoor stuurde ons land tien kandidaten naar de competitie en organiseerde het zelfs eens een keertje. De VRT zegt in een verklaring dat de competitie niet meer past in de visie van de omroeporganisatie:

Ketnet heeft in 2013 beslist om niet meer deel te nemen aan het Junior Eurovisiesongfestival. Maar Ketnet zet wel onverminderd de zoektocht naar muzikaal talent voort.

Ketnet wil de focus verleggen van de wedstrijdwinnaar waarbij één figuur in de kijker komt te staan, naar alle deelnemers. Niet alleen de winnaar is een idool voor Ketnetters, maar alle deelnemers zijn dat. Door het internationale event los te laten, kregen we meer ruimte om de schijnwerpers op alle kinderen te zetten en een meer divers palet aan talent aan te spreken. Bovendien heeft onderzoek uitgewezen dat ons eigen nationaal traject bij de Ketnetters veel meer leeft dan het internationale. Ketnet werkt voor een breed jeugdig publiek en wil zoveel mogelijk kinderen de kans geven en in de kijker zetten.

Belgen konden overigens wel stemmen dit jaar op hun favorieten via de online voting. Iedereen kon op alle landen stemmen, maar ook op eigen land. Dat verklaart mogelijk de Nederlandse winst bij de kijkers, want de groep uit Nederland had een grote online community.

Morgen (27 december): Blanche en “City Lights”