We zijn de week na het Eurovisiesongfestival 2018. In deze week praten we na in After Lisbon. Vandaag: hoe gaat 2018 de geschiedenisboeken in? Hoe was het, wat waren de schandalen en wat kan er anders?

In tegenstelling tot Stockholm 2016 (de diskwalificatie van Roemenië) en Kiev 2017 (de hetze rond Rusland die uiteindelijk tot een terugtrekking leidde) zal Lissabon 2018 de geschiedenisboeken ingaan als een relatief rustig jaar. De controversies ontstonden dit jaar eigenlijk pas tijdens de Songfestivalweek en zelfs tijdens de live-uitzending:

Chinese televisie censureert homosymbolen en tatoeages.
Mango TV, die dit jaar voor het eerst het Eurovisiesongfestival mocht uitzenden in China, pakte groots uit met het festival. Een team van commentatoren ging naar Lissabon en er werd flink wat omkadering voorzien. Toch zou het publiek maar één van de drie liveshows te zien krijgen en dan nog niet helemaal.

De zender besloot om de optredens van Albanië en Ierland uit de eerste halve finale te knippen omwille van de tatoeages bij Albanië en de ‘homopropaganda‘ van Ierland. Ook bij Zwitserland werden tatoeages onduidelijk gemaakt, maar was het optreden wel te zien. Ook regenboogvlaggen (het symbool van de LGBT-gemeenschap, zie foto) werden onduidelijk gemaakt.

Hiermee kon de European Broadcasting Union alles behalve mee lachen en ze besloten meteen de uitzendrechten af te nemen: “Dit is niet in lijn met onze waarden van diversiteit en inclusiviteit. Met spijt stoppen we de samenwerking.” De Chinese omroep zegt zelf “niet op de hoogte te zijn” van de censuur. In China gelden er strenge regels en zijn onder andere tatoeages, ‘homopropaganda’, hip-hop en vloeken verboden op televisie.

Protesteerder verstoort act Verenigd Koninkrijk
Miljoenen kijkers waren zaterdag getuige van een bijzonder tafereel tijdens het Britse optreden. Een man (die later werd geidentificeerd als Konstantin Bouki, beter bekend als Dr ACActivism) nam de microfoon af van zangeres SuRie, die stond op te treden, en riep een boodschap over persvrijheid. SuRie liep enkele blauwe plekken op. Dat zei ze maandag in een tv-interview op ITV.

De man zou via een camerastelling op het catwalk zijn gelopen en zo bij SuRie zijn geraakt. Na enkele seconden werd hij van het podium gesleurd en voor de ogen van de Servische kandidaten (die na SuRie moesten) met het nodige geweld overgeleverd aan de politie. Maandag kwam hij vrij op borgtocht en publiceerde hij meteen zijn verwondingen op Instagram.

SuRie kreeg overigens een herkansing aangeboden van de organisatie, maar besloot deze niet aan te nemen: “We zijn zo trots op ons optreden en daarom doen we het maar ook één keer.” was de boodschap. Een geluk bij een ongeluk misschien, want het zal waarschijnlijk wel wat sympathiestemmen hebben opgeleverd. Het is overigens de derde keer in tien jaar tijd dat iemand het podium opgeraakte: Jimmy Jump bij Spanje in 2010 en Vitalii Sediuk bij Jamala vorig jaar deden het hem voor.

Onterechte rel: Rusland censureert homo-act
Aan het begin van de repetitieweek werd het gerucht verspreid dat de Russische televisie de eerste halve finale niet ging uitzenden omwille van het optreden van Ierland, waar twee dansende mannen te zien waren. Uiteindelijk werd de show wel uitgezonden, maar met anderhalf uur vertraging. Ook het optreden werd integraal uitgezonden.

De vertraging kwam er naar aanleiding van de jaarlijkse herdenkingen van hun overwinning op Nazi-Duitsland op 9 mei 1945. Dit herdenken ze jaarlijks op de vooravond (8 mei) met televisiespecials. Ook in België (de tweede halve finale op La Une) werd er een show met vertraging uitgezonden.

Ook kleine relletjes dit jaar: Mikolas Josef uit Tsjechië moest naar het ziekenhuis vanwege een foute beweging tijdens de eerste repetitie, de fans waren boos omdat er geen LED-muur aanwezig was dit jaar, Azerbeidzjan eindigde niet laatste (wel voorlaatste) in de televoting van Armenië en Salvador Sobral was niet echt tevreden met de kwaliteit van het Israëlische nummer en vond het ronduit slecht. Hij moest wel de trofee overhandigen aan Netta op 12 mei.


Naast de schandalen, waar de organisatie soms niets kon aan doen, moet er natuurlijk ook de hand in eigen boezem worden gestoken en moeten ze kijken naar volgende zaken:

Veiligheid
De veiligheid mag zeker in vraag worden gesteld. Als iemand op het podium geraakt om een protestboodschap te schreeuwen, kan diezelfde persoon ook iemand op het podium neerkloppen of dergelijke. Het feit dat dit in 2010 en 2017 ook al gebeurde roept vragen op. De EBU moet kijken naar een beter veiligheidsbeleid of de mazen in het net vinden en deze bijscherpen. In Israël hebben ze alvast ervaring met draconische veiligheidsmaatregelen.

Eenheidsworst
Sinds 2016 zijn de shows in handen van een overwegend Zweeds team: de podiumbouwer is Zweeds (Ola Melzig), net zoals de ‘contest producer’ (Christer Björkman). Zodoende beginnen de shows enorm op elkaar te lijken. Dat zag je bijvoorbeeld dit jaar in het feit van de visuele graphics van Kiev en Stockholm mooi hergebruikt zijn, maar dan met een kleine opfrissing. Op zich niets mis mee, maar het festival is toch diversiteit? Het publiek begint dit ook te voelen en dat merk je bijvoorbeeld met de afstraffing van Zweden dit jaar bij de televoting: ook hun inzendingen zijn weinig origineel.

Christer Björkman mag overigens ook grotendeels de startvolgorde bepalen, ook die van Zweden. Het gastland moet overigens al in maart een startpositie loten om partijdigheid te voorkomen.

De presentatoren
Een tijdlang was het de gewoonte dat twee presentatoren het festival presenteren. Dit jaar verdubbelde men dat aantal naar vier. Veel te veel. Als kijker had je weinig tot geen binding met de gastvrouwen dit jaar. Drie valt nog mee om te doen, maar vier (zoals we ook in 2015 zagen) is toch geen goed idee om te herhalen in de toekomst. Enkel voor een act is het best wel leuk om te zien:

Hoe dan ook: het Eurovisiesongfestival is en blijft een feest. Al staan er tien presentatoren op het podium in een decor dat meer weg heeft van een IKEA-showroom… we blijven kijken. Omdat het ons samenbrengt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Category

🇵🇹 Lissabon 2018

Tags