Hoe je het draait of keert: het Eurovisiesongfestival is veel meer dan artiesten die voor landen zingen. In Eurovision Basics leggen we elke week een term uit die – frequent of minder frequent – u moet kennen om een Songfestivalexpert te worden. Met vandaag: Marcel Bezençon.

Onder de leiding van Marcel Bezençon is er een Eurovisiesongfestival gekomen. Maar wie was deze man eigenlijk? In deze Eurovision Basics gaan we daar dieper op in en kijken we ook terug naar de periode voor 24 mei 1956: de dag dat het Eurovisiesongfestival voor het allereerst weer uitgezonden.

Marcel Bezençon werd geboren op 1 mei 1907 in Orbe, een gemeente in het Zwitserse kanton Vaud. Na zijn literatuur- en kunststudies begon hij als criticus voor een lokale krant. In 1939 werd hij directeur van de Romaanse deelomroep RSR en in 1950 schoof hij door als algemeen directeur van de openbare omroep. Hij was dan ook mede verantwoordelijk voor de start van de televisieuitzendingen in 1953. Een jaar later vertrok hij en werd hij voorzitter van de programmacommissie van de EBU.

WK Voetbal

Sinds februari 1954 kwam er regelmatig een comité samen, bestaande uit acht vertegenwoordigers die op dat moment al televisieuitzendingen had. Onder andere een afgevaardigde van de Belgische RTB/BRT en de Nederlandse NTS mochten die historische ontmoeting in februari 1954 bijwonen, maar ook Bezençon was erbij als ‘baas’.

Op die eerste ontmoeting werd het zomerseizoen van de verscheidene Europese omroepen besproken. Voor het eerst zou op ietwat grote schaal het WK Voetbal gecapteerd worden, dat toen in Bezençon’s thuisland Zwitserland werd gespeeld. Hij moest overleggen met de Zwitserse voetbalbond inzake de rechten, die voor slechts – omgerekend – 9000 euro werden verkocht. Dankzij het overleg deden de producenten van televisietoestellen gouden zaken en werd er van een eerste televisierevolutie gesproken.

Grand Prix Eurovision

Op de eerste vergadering na het WK was iedereen ervan overtuigd dat er elk jaar grote initiatieven moesten worden georganiseerd. Alleen: een WK Voetbal was – en is – er maar om de vier jaar. Eind januari 1955 kwamen er twee ideeën op tafel die verder werden onderzocht: Een muziekwedstrijd tussen omroepen van Eurovisie en een competitie voor entertainers. Dat laatste kwam er ook, maar enkel in Ierland onder de noemer Top Town.

De piste rond een muziekcompetitie, dat uit het hoofd van Bezençon kwam, werd verder onderzocht en op 19 oktober 1955 werd er in Rome groen licht gegeven voor het ontwikkelen van de Grand Prix Eurovision De La Chanson. Het idee basseerde Bezençon naar eigen zeggen op het Italiaanse Songfestival dat toen al enkele jaren lied: het festival van Sanremo.

De term Eurovision kwam er bij omwille van het Eurovisie-netwerk die de competitie zou uitzenden. Die naam werd trouwens niet door Marcel Bezençon bedacht, maar door de Brit George Campey, die dat zelf uitlegde in een interview in 1991.

Het zaadje van het Eurovisiesongfestival werd dus op die negentiende oktober in 1955 gepland. Ruim zeven maanden later maakte het grote publiek kennis met de competitie die vandaag de dag 200 miljoen mensen lokt en dat in een tijdperk dat de televisie moet inboeten voor kleinere schermen en on-demand.

Marcel Bezençon zou nog tot op zijn 65e levensjaar in 1969 aanblijven als voorzitter van de programmacommissie en lanceerde hij in zijn ambt ondermeer het festival van de Gouden Roos (of de Rose d’or) in Montreux in 1961 en werd hij ook voorzitter van het nationale persbureau. Die werkzaamheden legde hij in 1972 neer. In 1981 overleed hij 73-jarige leeftijd in Lausanne.

Marcel Bezençon Awards

Als eerbetoon werden in 2002 de Marcel Bezençon Awards in het leven geroepen door voormalig deelnemer Christer Björkman, die toen net Zweeds delegatieleider was en ook al enkele keer uitvoerend producent van het Eurovisiesongfestival was. Die awards beloonden elk jaar enkele liedjes en werden verkozen door de pers, commentatoren en een jury.

Ook in 2018 werden de prijzen uitgedeeld. Madame Monsieur uit Frankrijk kregen de prijs van de pers, Eleni Foureira uit Cyprus die van de commentatoren en de componisten van “Bones” van Equinox uit Bulgarije kregen de prijs van beste compositie.

Volgende week in Eurovision Basics: het Junior Eurovisiesongfestival.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.