Jaaroverzicht 2018 [2]: Sennek en “A Matter of Time”.

Het jaar 2018 is bijna geschiedenis. Nog maar vijf dagen en we zitten in 2019. Tijd om af te tellen met het jaaroverzicht. Met vandaag: een terugblik op het parcours van onze Belgische kandidate.

We moeten al terug naar mei 2017 voor de eerste voetstappen in het Belgische selectieproces. Enkele uren voor de eerste halve finale van 2017 liet commentator Peter Van De Veire in een interview weten dat de VRT intern zijn kandidaat en inzending ging kiezen voor 2018. Daarmee kreeg de Vlaamse kijker voor het eerst sinds 2010 geen inspraak.

Maanden gingen voorbij en achter de schermen werd hard gewerkt aan het vinden van de juiste kandidaat. Vanuit het niets maakte bovengenoemde commentator op 28 september 2017 op MNM bekend dat diezelfde dag de artiest zo voorgesteld. Voor de pers werd ze in de namiddag voorgesteld en voor het grote publiek ’s avonds in Van Gils & Gasten: Laura Groeseneken, de zestigste ingezonden Belgische kandidaat voor het Eurovisiesongfestival.

Laura Groeseneken voor België naar Lissabon.

Wederom gingen de maanden voorbij en werkte de 27-jarige Groeseneken aan haar nummer. Eind januari liet ze ons weten in een exclusief interview het nummer na twintig schrijfsessies te hebben gevonden: “Ik ben verliefd geworden op het nummer” liet ze weten, maar veel dan een “mysterieus popnummer” ging ze niet vallen. Ook werd duidelijk dat ze als Sennek naar Lissabon ging.

Een presentatiedatum werd vastgelegd: op 6 maart om 6 uur ’s ochtends zou het nummer overal beschikbaar zijn. De titel werd enkele dagen op voorhand naar buiten gebracht en alles was in gereedheid gebracht voor de presentatie. Maar daar dachten Russische hackers anders over. Op de late avond van 4 maart werd Sennek’s song illegaal verspreid op sites zoals VKontante en de VRT had geen andere keuze om de première een dag vroeger te laten doorgaan. Rond 7:30 in de ochtend ging “A Matter of Time” officieel in première op MNM.

Al enkele dagen na de release verscheen Sennek in de Ultratop met haar lied, waar ze met een negende plaats kort na het festival haar piek beleefde. Ze bleef in totaal twaalf weken in de Ultratop 50 staan.

Het parcours van Sennek: van aankondiging tot aankondiging.

Na enkele promotieconcerten was het tijd voor de repetities in Lissabon. De meningen waren verdeeld. Voor de ene was het een smaakvol optreden en voor de andere was het een leeg optreden, vol met vreemde grimassen. Velen vreesden dat Groeseneken, die in Lissabon haar 28ste verjaardag mocht vieren, zich niet zou gaan kwalificeren. De gokkantoren waren ook verdeeld: waar ze in de maanden voorafgaand het festival steevast in de top 10 stond, viel ze er rond de datum van de eerste halve finale uit.

Lissabon Live: Sennek in sfeervolle setting.

Lissabon Live: Stap richting finale voor Sennek?

En dan was het moment daar: de eerste halve finale op 8 mei. Ze bracht er voor de ogen van miljoenen mensen (waarom 1,1 miljoen Belgische kijkers) haar beste vertolking van “A Matter Of Time” op het Lissabonse podium. We weten ondertussen hoe het verhaal is afgelopen.

Morgen (28 december) in het jaaroverzicht: eerste halve finale Eurovisiesongfestival.